Sök:

Sökresultat:

888 Uppsatser om Rättshandlingars verkliga innebörd - Sida 1 av 60

HFD:s Peru-domar : Fo?rha?llandet mellan skatteavtal och intern ra?tt

Lagstiftningen om skattefrihet pa? kapitalvinster pa? na?ringsbetingade andelar samt RA? 2004 not. 59 innebar startskottet fo?r en ny typ av skatteplanering som kom att kallas Peru-uppla?gg. Skatteavtalet med Peru utnyttjades och stora skattevinster i de aktuella bolagen var fo?ljden.

Att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan : En studie om pedagogers syn pÄ arbetet med pedagogisk dokumentation som utvÀrderingsverktyg i förskolan

Lagstiftningen om skattefrihet pa? kapitalvinster pa? na?ringsbetingade andelar samt RA? 2004 not. 59 innebar startskottet fo?r en ny typ av skatteplanering som kom att kallas Peru-uppla?gg. Skatteavtalet med Peru utnyttjades och stora skattevinster i de aktuella bolagen var fo?ljden.

Utflyttning av svenska aktiebolag ur ett skatterÀttsligt perspektiv : sÀrskilt vid utflyttning av den verkliga ledningen

Svenska aktiebolag kan skatterÀttsligt flytta ut frÄn Sverige genom att föra över sin verkliga ledning till ett land inom EES, med vilket Sverige har ett skatteavtal grundat pÄ OECD:s modellavtal. Begreppet verklig ledning finns dock inte inom svensk intern rÀtt utan mÄste definineras med hjÀlp av till exempel kommentarerna till OECD:s modellavtal. Utflyttningen gÄr antingen till sÄ att den verkliga ledningen förs över till en filial i utlandet eller, beroende pÄ hur verklig ledning definieras, till ett i utlandet belÀget dotterbolag. Uppsatsen behandlar frÄgan om den verkliga ledningen gÄr att föra över till ett dotterbolag samt vilka skatterÀttsliga konsekvenser en utflyttning av ett svenskt aktiebolag fÄr. Konstateras kan att nÄgon uttagsbeskattning för ledningen i anledning av utflyttningen till en filial troligtvis aldrig kommer att bli aktuell och att en överföring av den verkliga ledningen till ett dotterbolag med största sannolikhet inte kommer att kunna genomföras..

Effekter pÄ varumÀrken vid företagsfusioner

Verkliga vÀrden uppges ofta vara relevanta i och med att de avspeglar aktuella hÀndelser, men dÀremot ifrÄgasÀtts deras tillförlitlighet. Framförallt för sÄdana verkliga vÀrden som kategoriseras inom nivÄ tre av den vÀrderingshierarki som finns i redovisningsstandarden IFRS 13. VÀrdering av sÄdana tillgÄngar genomförs med avsaknad av marknadsdata frÄn en aktiv marknad. Input till vÀrderingsmodellerna Àr dÄ ofta företagets egna antaganden och bedömningar av framtida hÀndelser kopplat till tillgÄngen dÀr utfallet vid vÀrderingstidpunkten i högsta grad Àr osÀkert. Det uppkommer dÄ en inneboende osÀkerhet över utfallet av de antaganden och bedömningar som görs, en inneboende osÀkerhet som Àven riskerar medföra vinklade vÀrderingar frÄn framstÀllarna av de verkliga vÀrdena.

"DÀr ju ÀndÄ barn i Àldre kroppar" : En fokusgrupps studie av gruppbostadspersonals förestÀllningar om och attityder kring sexualitet hos unga mÀn och kvinnor med intellektuella funktionsnedsÀttningar

Verkliga vÀrden uppges ofta vara relevanta i och med att de avspeglar aktuella hÀndelser, men dÀremot ifrÄgasÀtts deras tillförlitlighet. Framförallt för sÄdana verkliga vÀrden som kategoriseras inom nivÄ tre av den vÀrderingshierarki som finns i redovisningsstandarden IFRS 13. VÀrdering av sÄdana tillgÄngar genomförs med avsaknad av marknadsdata frÄn en aktiv marknad. Input till vÀrderingsmodellerna Àr dÄ ofta företagets egna antaganden och bedömningar av framtida hÀndelser kopplat till tillgÄngen dÀr utfallet vid vÀrderingstidpunkten i högsta grad Àr osÀkert. Det uppkommer dÄ en inneboende osÀkerhet över utfallet av de antaganden och bedömningar som görs, en inneboende osÀkerhet som Àven riskerar medföra vinklade vÀrderingar frÄn framstÀllarna av de verkliga vÀrdena.

Intern kontroll av vÀrdering till verkligt vÀrde : Hur kan tillförlitligheten pÄverkas?

Verkliga vÀrden uppges ofta vara relevanta i och med att de avspeglar aktuella hÀndelser, men dÀremot ifrÄgasÀtts deras tillförlitlighet. Framförallt för sÄdana verkliga vÀrden som kategoriseras inom nivÄ tre av den vÀrderingshierarki som finns i redovisningsstandarden IFRS 13. VÀrdering av sÄdana tillgÄngar genomförs med avsaknad av marknadsdata frÄn en aktiv marknad. Input till vÀrderingsmodellerna Àr dÄ ofta företagets egna antaganden och bedömningar av framtida hÀndelser kopplat till tillgÄngen dÀr utfallet vid vÀrderingstidpunkten i högsta grad Àr osÀkert. Det uppkommer dÄ en inneboende osÀkerhet över utfallet av de antaganden och bedömningar som görs, en inneboende osÀkerhet som Àven riskerar medföra vinklade vÀrderingar frÄn framstÀllarna av de verkliga vÀrdena.

Delat ledarskap ? En utvÀrdering av de verkliga effekterna

Syfte: VÄrt syfte med uppsatsen Àr att ur ett ledningsperspektiv se vilka verkliga effekter delat ledarskap leder till. Vi vill utvÀrdera om de av ledningen förvÀntade effekterna leder till de verkliga effekterna vi kunde se. Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod för att fÄ en djup inblick i de verkliga effekterna i det delade ledarskapet. Vi har först tagit reda pÄ vilka effekter ledarna ville uppnÄ, för att sedan göra en utvÀrdering varpÄ vi visar de verkliga effekter som uppstÄtt. För att utföra detta har vi anvÀnt oss av ett antal fallstudier.

X-instance : en c-uppsats om negativa fakta

MÄnga filosofer verkar gilla tanken om att fakta Àr verkliga, man menar att fakta Àr verklighetens byggstenar. Wittgenstein identifierar ?vÀrlden? med ?totaliteten av fakta?, och enligt Russell sÄ tillhör fakta den ?objektiva vÀrlden?. Jag kommer hÀr inte heller att förneka att fakta Àr verkliga, sÄ jag antar att fakta tillhör den objektiva vÀrlden..

"N?r han skriker ?r det jobbigt f?r alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio f?rskoll?rares uppfattningar av tydligg?rande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i f?rskolans l?rmilj? utomhus

Det ?vergripande syftet med denna studie ?r att med utg?ngspunkt i den fenomenografiska ansatsen unders?ka nio f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet tydligg?rande pedagogik som inkluderingsverktyg i l?rmilj?n utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillg?ngliga l?rmilj?er utomhus och den praktiska till?mpningen av tydligg?rande pedagogik. Genom att studera f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet och hur f?rskoll?rare anser sig agera i sv?ra situationer som uppst?r i denna milj? har slutsatser kunnat dras kring hur och om tydligg?rande pedagogik anv?nds som ett inkluderingsverktyg.

Delat ledarskap ? En utvÀrdering av de verkliga effekterna

Syfte: VÄrt syfte med uppsatsen Àr att ur ett ledningsperspektiv se vilka verkliga effekter delat ledarskap leder till. Vi vill utvÀrdera om de av ledningen förvÀntade effekterna leder till de verkliga effekterna vi kunde se. Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod för att fÄ en djup inblick i de verkliga effekterna i det delade ledarskapet. Vi har först tagit reda pÄ vilka effekter ledarna ville uppnÄ, för att sedan göra en utvÀrdering varpÄ vi visar de verkliga effekter som uppstÄtt. För att utföra detta har vi anvÀnt oss av ett antal fallstudier.

Jordfelssimulering och modell-validering med PSCAD av ett impedansjordat distributionsnÀt

Detta examensarbete har utförts hos Vattenfall Eldistribution pÄ avdelningen Kontroll och Skydd med mÄlsÀttningen att utforma och utvÀrdera en nÀtmodell avsedd för jordslutningssimuleringar i PSCAD. Ombyggnationen frÄn luftledningar till markkablar har medfört att kapacitansen i distributionsnÀtet ökat, vilket stÀller högre krav pÄ jordfelsutrustning och pÄ nÀtanalyser för att kunna försÀkra att en sÀkerstÀlld frÄnkoppling kan ske enligt de myndighetskrav som föreligger. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur en nÀtmodell bör utformas för analys av stationÀra in-svÀngningsförlopp och utvÀrdera hur stor noggrannhet som kan förvÀntas gentemot verkliga jordfelsprov vid felresistanser pÄ frÀmst 3 k? och 5 k?. NÀtmodellen har ut-formats efter ett verkligt impedansjordat mellanspÀnningsnÀt med ?-lÀnkar i PSCAD och utifrÄn de nÀtuppgifter som förekommer i Vattenfalls nÀthanteringsprogram Netbas.

KringgÄende av beskattning av förbjudna lÄn genom skatteplanering med utlÀndska holdingbolag

Uppsatsens syfte Àr att mot bakgrund av införandet av 53 kap. IL och den s.k. X och Y- domen, analysera nÀr ett lÄn frÄn ett utlÀndskt holdingbolag, kan omklassificeras till utdelning genom en tillÀmpning av principen om rÀttshandlingars verkliga innebörd. EU-domstolens dom i X och Y-mÄlet föranledde att reglerna i 53 kap. IL Àndrades och gjorde det möjligt för svenska privatpersoner att överlÄta aktier till underpris till egna bolag i utlandet utan nÄgra omedelbara beskattningskonsekvenser.

Design av lÀte Ät en visuellt Ätergiven karaktÀr som saknar verkliga auditiva referenser

I denna uppsats har arbetsmetoder vid ljuddesign utan verkliga auditiva referenser undersökts i syfte att ge upphov till och skapa underlag för diskussion. FrÄgor som hur man översÀtter beskrivna egenskaper till designen av ett ljud har berörts. Ett test har genomförts dÀr en grupp ljudstuderande har fÄtt i uppgift att med fria medel skapa ett lÀte Ät en visuellt Ätergiven fiktiv varelse och i samband med detta redovisa arbetet genom att besvara frÄgor i ett formulÀr. Sex testdeltagare har lÀmnat in den skriftliga delen av uppgiften, fem av dem har ocksÄ lÀmnat in ljudande resultat. Materialet har analyserats i syfte att finna mönster i processens olika skeden..

Mobbning IRL och online : En studie om mobbning i det verkliga livet och online

Syftet med denna kvantitativa fallstudie var att se hur mobbning kan fÄ utlopp bÄde i hemmet och i skolan, bÄde via den traditionella mobbningen och via den mobbning som sker via till exempel sociala medier, sÄ kallad nÀtmobbning. För att komma fram till ett resultat har vi delat ut enkÀter i tvÄ Ärskurs sexor. Dessa svar analyserades sedan via induktiv metod. Resultaten visade att i de klasser vi undersökt var det fortfarande den traditionella mobbningen som dominerade, Àven om mÄnga ocksÄ stött pÄ nÀtmobbning. Vi har Àven sett att de redan vid ung Älder stött pÄ bÄde mobbning och krÀnkningar bÄde i det verkliga livet och online. .

Skolan som lÀromedel

Syftet med vÄrt arbete har varit att undersöka om kunskaperna hos vÄra elever ökar inom ritningslÀsning, genom att eleverna befinner sig i en miljö med ett verkligt objekt. Vi har utfört ett kvasiexperiment med tvÄ grupper, dÀr den ena har fungerat som kontrollgrupp. Kontrollgruppen har genom hela experimentet befunnit sig i en traditionell klassrumsmiljö, medan försöksgruppen i halva experimentet har befunnit sig i miljön med det verkliga objektet. Genom att jÀmföra provresultaten mellan grupperna, har vi fÄtt fram ett kvantitativt resultat, dÀr eleverna i försöksgruppen förbÀttrade sina resultat betydligt, i motsats till eleverna i kontrollgruppen. Det tyder pÄ att fler elever i försöksgruppen, fick sina lÀrstilar tillgodosedda i det verkliga objektet..

1 NĂ€sta sida ->